Enkla vegetariska maträtter

Att få in lite mer vegetariskt i vardagen behöver inte vara svårt. Det finns många enkla recept som är snabba att slänga ihop efter en lång dag på jobbet. Även om du inte alltid äter vegetariskt kan det vara bra att ha några köttfria dagar. Med den här artikeln vill vi bevisa att vegetariskt alltså inte är synonymt med tidskrävande.

Smoothies

Smoothies är både enkelt och hälsosamt och passar perfekt både som frukost och som mellanmål. Här kan du ha i lite vad som helst, anpassa den efter vad du tycker är gott helt enkelt. Det som är viktigt att tänka på är att vätskan ska vara vegansk, ett bra exempel är mandelmjölk eller kokosdryck. Detta är perfekt att kombinera med lite olika frukter som till exempel jordgubbar och mango. Är det riktigt hett ute kan du även ha i lite krossat is, för en svalkande effekt. En fördel med smoothien är att du kan ta med den, till exempel i bilen eller på promenaden.

Tofu

Tofu är ett riktigt populärt substitut till kött för många veganer och vegetarianer, främst eftersom den är så mångsidig. Du kan aningen äta den som den är eller tillaga den på något sätt. Något som vi vill tipsa om är att marinera den, och komplettera med till exempel grönsaker och nudlar. Allt du behöver göra är att steka tofun snabbt i olja och sedan marinera den i soja. Sedan adderar du den till nudlarna och de grönsaker du valt. Snabbt, enkelt och riktigt gott.

Pizza

Bara för att du vill äta vegetariskt betyder det inte att du behöver avstå rätter som till exempel pizza. Om du inte vill göra egen deg kan du köpa tortillabröd som du kan använda istället. Bre på lite creme frache, ös på med de grönsaker som du önskar, och skjuts in i ugnen. Avsluta med lite riven ost och eventuellt ett basilikablad innan du serverar. Vill du göra pizzan vegansk gäller det att hitta ett veganskt substitut för creme fraichen och osten.

Pastarätter

Pasta är alltid en räddare i nöden, och går att variera på många olika sätt även om du vill äta vegetariskt eller veganskt. Även här går det att blanda i tofu för att få en god och lite mer köttig smak. Du kan även ha i valnötter och avsluta med citron för att få lite syra i rätten. Om du vill göra en vegetarisk rätt kan du ha över lite riven ost som smälter över pastan.

Du kan även göra en variant på vegetarisk pasta carbonara där du ersätter skinka eller bacon med till exempel ricotta eller halloumi. Det ger samma goda smak och krämighet, men är alltså helt vegetariskt och dessutom nyttigare.